Οικονομία

Στη «μάχη» του τουριστικού τζίρου τα σούπερ μάρκετ – Τα νησιά στο επίκεντρο

Στους «κερδισμένους» του τουριστικού τζίρου συγκαταλέγεται ο κλάδος των σούπερ μάρκετ, ειδικά τα τελευταία χρόνια που, τόσο οι Έλληνες όσο και οι ξένοι τουρίστες, επιλέγουν όλο και πιο συχνά στις διακοπές τους να ψωνίζουν και να μαγειρεύουν στο κατάλυμά τους, παρά να βγαίνουν έξω για φαγητό.

Για τις μεγάλες αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου, οι τουριστικές περιοχές της χώρας και ιδιαίτερα τα νησιά, βρίσκονται σταθερά στο επίκεντρο του επενδυτικού τους ενδιαφέροντος. Επιδιώκοντας να ενισχύσουν τα δίκτυά των καταστημάτων τους – άλλοτε μέσω εξαγορών, άλλοτε μέσω οργανικής ανάπτυξης – εκεί όπου η τουριστική κίνηση βρίσκεται στο «κόκκινο».

Πέραν της συνεχούς ανοδικής πορείας του ελληνικού τουρισμού, ακόμη ένας λόγος που οι συγκεκριμένες περιοχές έχουν μετατραπεί σε «πόλο έλξης» επενδύσεων είναι η διευρυμένη, τα τελευταία χρόνια, τουριστική σεζόν στη χώρα μας και εκτός των καλοκαιρινών μηνών. Καθώς, μπορεί το καλοκαίρι οι πωλήσεις στα νησιά και τις τουριστικές περιοχές της χώρας να εκτινάσσονται, ωστόσο, και κατά τη διάρκεια του υπόλοιπου έτους πλέον, η συνεισφορά τους στον συνολικό τζίρο των επιχειρήσεων είναι όλο και μεγαλύτερη.

Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία της εταιρείας Circana, σύμφωνα με τα οποία, στα σούπερ μάρκετ, οι πωλήσεις σε αξία των ταχυκίνητων αγαθών στην Κρήτη και τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου, «έτρεχαν» όλο το προηγούμενο έτος με ταχύτερους ρυθμούς συγκριτικά με τις αντίστοιχες στην ηπειρωτική χώρα. Επίσης, ακόμη και στην «καρδιά» του φετινού χειμώνα, τον Ιανουάριο του 2025, κινήθηκαν σε διψήφια ποσοστά, υψηλότερα σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα ενώ τον Φεβρουάριο, παρότι ο ρυθμός ανάπτυξής τους επιβραδύνθηκε, παρέμεινε πάνω από τον αντίστοιχο της ηπειρωτικής χώρας. Εξετάζοντας αναλυτικά τις γεωγραφικές περιοχές της χώρας, το πρώτο δίμηνο του 2025, την υψηλότερη ανάπτυξη καταγράφει η Κρήτη με ρυθμό της τάξεως του 8,8%, ακολουθεί η Πελοπόννησος με 8,2% και τα νησιά του Αιγαίου με 7,9%. Σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (περιοχές με σαφώς υψηλότερα μερίδια πωλήσεων πάντως) οι πωλήσεις «τρέχουν» με ποσοστά 6,6% και 6,5% αντίστοιχα.

Τους καλοκαιρινούς μήνες η διαφορά του ρυθμού ανάπτυξης μεταξύ των νησιών (της Κρήτης ξεχωριστά) και της ηπειρωτικής χώρας είναι ακόμη πιο έντονη. Με βάση τα στοιχεία που αφορούν στο καλοκαίρι του 2024, οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ των νησιών κινήθηκαν ανοδικά σε αξία κατά 8% και της Κρήτης κατά 5,7%. Στην ηπειρωτική Ελλάδα αντίστοιχα «έτρεξαν» με +3,9%.

Με την τουριστική σεζόν να έχει ήδη ξεκινήσει, η «μάχη» του τζίρου στον κλάδο των σούπερ μάρκετ μεταφέρεται σταδιακά, ειδικά όσο πλησιάζουμε προς το καλοκαίρι, εκεί ακριβώς όπου «χτυπά» η καρδιά του τουρισμού. Η Κρήτη, λόγω της έκτασής της, των αυξημένων αφίξεων, αλλά της μεγάλης σεζόν στο νησί, βρίσκεται σταθερά στο επίκεντρο. Εκεί άλλωστε έχουν ήδη «χτίσει» σημαντική παρουσία ή εστιάζουν για τις επόμενες κινήσεις τους, σχεδόν όλοι οι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς. Την ίδια στιγμή, όλο και περισσότερα καταστήματα αναπτύσσονται κάθε χρόνο στα νησιά του Αιγαίου, με επίκεντρο τις Κυκλάδες, αλλά και στα μεγάλα νησιά του Ιονίου, τις περιοχές δηλαδή που υποδέχονται κάθε χρόνο, μεγάλο όγκο τουριστών, εγχώριων και ξένων.

Related Articles

Back to top button