Σούπερ μάρκετ: Τρεις αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών όταν ψωνίζουν online

Με διαφορετικά κριτήρια, σε σχέση με τα φυσικά καταστήματα, ψωνίζουν οι Έλληνες καταναλωτές στα οnline σούπερ μάρκετ, αναζητώντας, ουσιαστικά, τα πλεονεκτήματα που τους προσφέρει το κάθε «κανάλι« αγορών.
Κατά τις ηλεκτρονικές αγορές τους, για παράδειγμα, αξιοποιούν κυρίως την ευκολία που τους παρέχεται, λόγω της κατ’ οίκον παράδοσης των προϊόντων. Για αυτό και στο online καλάθι τους, μπαίνουν περισσότερο, προϊόντα με μεγαλύτερες συσκευασίες ή βάρος. Από την άλλη πλευρά, τα φυσικά καταστήματα έχουν το πλεονέκτημα της επαφής του καταναλωτή με το προϊόν, κάτι που θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό όταν αγοράζουν φρέσκα και μη συσκευασμένα τρόφιμα.
«Στοκάρισμα» προϊόντων και ανεφοδιασμός
Από τα στοιχεία του Online Index της NielsenIQ, προκύπτει ότι κατά τις online αγορές τους στο σούπερ μάρκετ, οι καταναλωτές έχουν κυρίως ως στόχο το «στοκάρισμα» συγκεκριμένων προϊόντων για το νοικοκυριό τους, τα οποία πιθανότατα είναι ταυτόχρονα σε προσφορά.
Σε μικρότερο βαθμό ψωνίζουν για να καλύψουν καθημερινές ανάγκες, όπως, αντίθετα, συμβαίνει στα φυσικά καταστήματα. Έτσι στις περισσότερες περιπτώσεις δεν επιλέγουν να δημιουργούν μικρής αξίας online «καλάθια».
Aυτό, πιθανότατα, σχετίζεται και με το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια αρκετές μεγάλες αλυσίδες προχώρησαν σε αλλαγές στις χρεώσεις των παραδόσεων και σε αύξηση του ελάχιστου ορίου αξίας που η παραγγελία παραδίδεται δωρεάν. Με βάση τα παραπάνω, φαίνεται λοιπόν πως οι καταναλωτές προτιμούν το ηλεκτρονικό κανάλι, όταν θέλουν να προχωρήσουν σε μία μεγάλη παραγγελία, προσθέτοντας συχνά στο καλάθι τους και περισσότερα προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά για να «στοκάρουν», παρά για να προμηθευτούν τα βασικά καθημερινά αγαθά.
Προϊόντα για τη φροντίδα του σπιτιού και μεγάλες συσκευασίες
Η δεύτερη αλλαγή σε σχέση με τα φυσικά καταστήματα, αφορά στα προϊόντα που βάζουν στο καλάθι τους και σχετίζεται με την ευκολία που τους παρέχει η παράδοση της παραγγελίας στο σπίτι. Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, επιλέγουν συχνότερα προϊόντα για φροντίδα του νοικοκυριού αλλά και εκείνα που βρίσκονται σε μεγάλες συσκευασίες τα οποία είναι πιο δύσκολο να μεταφερθούν, όταν τα ψωνίζουν από φυσικό κατάστημα.
Έτσι, παρατηρώντας τις κατηγορίες προϊόντων που συνεισφέρουν περισσότερο -σε σχέση με τον μέσο όρο της συνεισφοράς του online καναλιού (3,1%)- στις πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων, ξεχωρίζουν προϊόντα όπως: το εμφιαλωμένο νερό (6,4%), τα χαρτικά (6,1%) και η άμμος για τις γάτες (6,7%). Ακόμη πιο σημαντικό είναι επίσης το online κανάλι για κατηγορίες, που συνδέονται με την βρεφική φροντίδα, όπως καθαριστικά ρούχων για μωρά (8,4%) και πάνες (6,8%).
Λιγότερα μη συσκευασμένα τρόφιμα
Στον αντίποδα, σημαντικά μικρότερη είναι η συνεισφορά στις πωλήσεις, της κατηγορίας των φρέσκων και επί ζυγίω προϊόντων, σε σχέση με εκείνη στα φυσικά καταστήματα σούπερ μάρκετ (14,4% έναντι 25,4%). Αυτό, προφανώς, συνδέεται με το γεγονός ότι στα μη συσκευασμένα τρόφιμα οι καταναλωτές επιθυμούν να βλέπουν από κοντά, να αγγίζουν και διαλέγουν μόνοι τους τα φρέσκα προϊόντα, αντί να τα παραγγέλνουν εξ αποστάσεως και να τους παραδίδονται στο σπίτι.
Σημειώνεται πως με βάση τα στοιχεία της NielsenIQ που καταγράφει τις πωλήσεις των αλυσίδων: Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μασούτης και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, το 2024 ο τζίρος των οnline σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε στα 278 εκατ. ευρώ, «τρέχοντας» με ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως του 21%. Όπως επισημαίνεται, στο λιανεμπόριο τροφίμων η συνεισφορά του online καναλιού στην Ελλάδα είναι ακόμη σχετικά χαμηλή, στο 3,1%, όταν σε άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές βρίσκεται σε διψήφια ποσοστά (Ηνωμένο Βασίλειο 18,9%, Γαλλία 13%, Ολλανδία 11,5%). Παρά το γεγονός αυτό, ωστόσο, η συγκεκριμένη αγορά και στην Ελλάδα αναπτύσσεται με σημαντικά υψηλότερο – 5πλάσιο – ρυθμό ανάπτυξης σε σχέση με τις offline πωλήσεις.