Οικονομία

Γαλακτοκομικά: Το νέο τοπίο στην αγορά και το «ασανσέρ» των τιμών

Νέα δεδομένα έχουν διαμορφωθεί την τελευταία διετία στην αγορά των γαλακτοκομικών, με τις πληθωριστικές πιέσεις να έχουν διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στο καινούριο τοπίο που παρατηρείται στον κλάδο.

Η κατηγορία των γαλακτοκομικών (γάλα, γιαούρτι κτλ.) πριν από έναν χρόνο οδηγούσε την «κούρσα» των ανατιμήσεων, καταγράφοντας συνεχείς αυξήσεις ακόμη και από μήνα, σε μήνα. Έναν χρόνο μετά, τα στοιχεία από τις εταιρείες μετρήσεων πωλήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου, δείχνουν πως πλέον αποτελεί την κατηγορία τροφίμων που εμφανίζει τα σημαντικότερα σημάδια αποκλιμάκωσης. Χωρίς, ωστόσο, αυτό να σημαίνει ότι το «φρένο» που μπήκε στις αυξήσεις, έφερε ξανά τις τιμές στα επίπεδα που γνώριζαν οι καταναλωτές προ τριετίας, καθώς οι ανατιμήσεις ήταν διαρκείς και υψηλές.

Τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων Circana για τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ τον Ιανουάριο του 2024 δείχνουν πως τα γαλακτοκομικά κατέγραψαν μείωση στην τιμή ανά τεμάχιο της τάξεως του 4,4% σε σχέση με πέρσι, αποτελώντας την κατηγορία τροφίμων με την μεγαλύτερη μείωση. Αντίστοιχα, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του ΙΕΛΚΑ για τον μήνα Φεβρουάριο, οι κατηγορίες των τυροκομικών και γαλακτοκομικών ήταν μεταξύ εκείνων με τις μεγαλύτερες μειώσεις τιμών, με πτώση 3,70% και 3,39% αντίστοιχα. Το ΙΕΛΚΑ παρατηρεί ότι οι μειώσεις που καταγράφονται στα γαλακτοκομικά είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς, όσο και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.

Την ίδια στιγμή, παρατηρείται αλλαγή του σκηνικού, σε ό,τι αφορά τις συνήθειες των καταναλωτών, οι οποίοι λόγω των υψηλών τιμών στράφηκαν σε οικονομικότερες λύσεις και κατά κύριο λόγο στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Το γεγονός αυτό αποτυπώνεται στις πωλήσεις των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο οι οποίες βλέπουν τα PL να «πρωταγωνιστούν» πλέον στα μερίδια της αγοράς του γιαουρτιού και του γάλακτος. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παράγονται και συσκευάζονται από εταιρείες του κλάδου, για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

Έτσι, πλέον, στην ελληνική αγορά, ένα στα τρία γιαούρτια που καταναλώνονται – με εξαίρεση το παραδοσιακό γιαούρτι- είναι ιδιωτικής ετικέτας και το μερίδιο αγοράς των PL φτάνει πλέον το 32,8% σε όγκο και το 20,7% σε αξία, σύμφωνα με την Circana. Το γιαούρτι ιδιωτικής ετικέτας, με βάση τα ίδια στοιχεία, αναδείχθηκε σε leader της αγοράς προσπερνώντας τα αντίστοιχα επώνυμα, μεγάλων εταιρειών του κλάδου. Αντίστοιχη εικόνα παρατηρείται και στην αγορά γάλακτος με σημαντικό μερίδιο της επώνυμης ετικέτας να μετατοπίζεται, από το προηγούμενο έτος, προς την ιδιωτική.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button