Οικονομία

Black Friday: Στροφή σε αγορά «εμπειριών» μέσω υπηρεσιών έναντι καταναλωτικών προϊόντων το 2025

H στροφή προς τις υπηρεσίες σε σχέση με τα «παραδοσιακά» προϊόντα, που πωλούνταν κατά κύριο λόγο σε προηγούμενες Black Friday, είναι μία από τις κυρίαρχες διαφοροποιήσεις στην συμπεριφορά των καταναλωτών, που παρατηρήθηκαν κατά τη φετινή αντίστοιχη περίοδο.

Φαίνεται ότι οι πάλαι ποτέ τεράστιες ουρές για την αγορά τηλεοράσεων και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών αποτελούν πλέον παρελθόν, χωρίς φυσικά να σημαίνει ότι δεν εξακολουθούν να αποτελούν σημαντικό κομμάτι των πωλήσεων.

Κι αυτό, καθώς φέτος εκτός από τα «παραδοσιακά» προϊόντα που συνηθίζουν να πρωταγωνιστούν στην Black Friday, – είδη τεχνολογίας, ρούχα, έπιπλα – , είδαμε τις υπηρεσίες να βγαίνουν με πολύ δυνατές προσφορές, όπως για παράδειγμα οι ταξιδιωτικές, οι ασφαλιστικές ή το leasing αυτοκινήτου.

Παρατηρήθηκαν, επίσης, περισσότερες προσφορές σε αλυσίδες γυμναστηρίων και αυξημένο ενδιαφέρον για υπηρεσίες, εκπαίδευσης, προσωπικής ανάπτυξης, δεξιοτήτων και επιμόρφωσης.

Είναι χαρακτηριστικό ότι την ημέρα της Black Friday, Aegean και Sky Express βγήκαν με εκπτώσεις έως και 70% σε κρατήσεις εισιτηρίων, που οι καταναλωτές θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν για να κλείσουν φθηνές διακοπές μέχρι και για το καλοκαίρι του 2026.

Επίσης, σχεδόν όλες οι γνωστές εταιρείες leasing έκαναν σημαντικές προσφορές σε πολλά μοντέλα, είτε με εκπτώσεις 50% για τα δύο-τρία πρώτα μισθώματα είτε με άλλες προωθητικές ενέργειες.

Αλλά και αρκετές ασφαλιστικές εταιρείες προσέφεραν ασφάλειες αυτοκινήτου, με εκπτώσεις από 5%-47% για την περίοδο της black Friday.

Ακόμη, γνωστές αλυσίδες γυμναστηρίων, όπως Holmes, Yava και Alterlife συμμετείχαν με εκπτωτικές προτάσεις προς δυνητικούς πελάτες τους.

Η τάση της φετινής Black Friday προς τον τομέα των υπηρεσιών αποδεικνύεται και από τα ευρήματα έρευνας του Εργαστηρίου «ΑΓΟΡΑ» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου σε σχέση με το 2024, όποτε το 33% των συμμετεχόντων δεν είχε αγοράσει καμία υπηρεσία, το αντίστοιχο ποσοστό φέτος πέφτει στο 22%.

Τι άλλαξε στους Έλληνες καταναλωτές

Σύμφωνα με τα στοιχεία, η Black Friday του 2025 δείχνει καθαρά ότι οι Έλληνες καταναλωτές στρέφονται όλο και περισσότερο σε υπηρεσίες, οι οποίες κερδίζουν πλέον αναβαθμισμένο ρόλο στην αγοραστική συμπεριφορά της περιόδου.

Πρόκειται για μια αλλαγή όχι απλώς ποσοτική, αλλά ποιοτική: οι καταναλωτές δεν βλέπουν τη Black Friday μόνο ως ευκαιρία για να αποκτήσουν κάτι υλικό, αλλά ως μια περίοδο για να επενδύσουν στις εμπειρίες τους.

Από όλες τις κατηγορίες υπηρεσιών, σύμφωνα πάντα με την έρευνα, μία ξεχωρίζει πραγματικά: οι ταξιδιωτικές. Το 2024 το ποσοστό των καταναλωτών που είχε αγοράσει κάποια ταξιδιωτική υπηρεσία βρισκόταν στο 25%. Το 2025 ανέβηκε στο 63%. Μια εντυπωσιακή άνοδος που δεν αφήνει περιθώρια αμφιβολίας: οι Έλληνες επιθυμούν ξεκάθαρα μικρές ή μεγαλύτερες αποδράσεις, εμπειρίες αναψυχής, ευελιξία και δυνατότητες που προσφέρονται σε πιο προσιτές τιμές μέσα από τη Black Friday.

Οι εκπαιδευτικές υπηρεσίες φτάνουν το 24%, αντανακλώντας ένα ενδιαφέρον για προσωπική ανάπτυξη, δεξιότητες και επιμόρφωση. Οι υπηρεσίες ψυχαγωγίας βρίσκονται στο 19%, ενώ η αισθητική και η ευεξία ακολουθούν στο 17%. Εάν κάτι χαρακτηρίζει τη Black Friday του 2025, είναι ότι η κατανάλωση υπηρεσιών δεν παραμένει «δευτερεύουσα δραστηριότητα» αντίθετα, αποκτά μια νέα, ουσιαστική βαρύτητα.

Το στοιχείο, όμως, που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση είναι ότι σχεδόν οι μισοί – το 48% – σκοπεύουν να αγοράσουν περισσότερες υπηρεσίες από πέρσι. Μια σαφής ένδειξη ότι η αγορά των υπηρεσιών δεν ακολουθεί απλώς την κατεύθυνση των προϊόντων, δημιουργεί τη δική της.

Το πώς ενημερώνονται οι καταναλωτές για αυτές τις προσφορές, επίσης, φανερώνει μία αλλαγή εποχής. Το 65% αντλεί πληροφορίες από τα social media, κάνοντας την Black Friday μια κατεξοχήν mobile-first εμπειρία. Το email marketing παραμένει ισχυρό με 41%, ενώ το word-of-mouth εξακολουθεί να παίζει ρόλο για το 38%.

Καφούνης: Αμφότεροι κερδισμένοι έμποροι και καταναλωτές

Δύο είναι οι λέξεις «κλειδιά», ώστε η φετινή Black Friday να αποβεί win – win για εμπορικές επιχειρήσεις και καταναλωτές, σύμφωνα με τον Στάυρο Καφούνη πρόεδρο της ΕΣΕΕ:

«Ευθύνη και Ισορροπία. Οι 230 χιλιάδες εμπορικές επιχειρήσεις – μέλη της ΕΣΕΕ σε όλη τη χώρα έχουν αναλάβει τη δική τους ευθύνη, με μεγάλες προσφορές και πλήρη εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας στις μειώσεις τιμών. Η δύναμη όμως είναι στα χέρια των καταναλωτών.

Δεν χρειάζεται να ψάχνουν εκτός συνόρων και σε μη ασφαλείς ιστότοπους, για να βρουν μεγάλες μειώσεις τιμών και να εντοπίσουν την καλύτερη σχέση ποιότητας – τιμής. Η επιτυχής προσαρμογή της ελληνικής αγοράς τα επόμενα χρόνια σε ένα πιο ισορροπημένο εμπορικό μοντέλο είναι στο χέρι όλων μας. Η Πολιτεία οφείλει να στηρίξει τις ελληνικές επιχειρήσεις στη διαδικασία αναβάθμισης των ψηφιακών εργαλείων και των δεξιοτήτων, ώστε να ανταγωνίζονται ισάξια εντός και εκτός συνόρων».

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker